Kypr - Cestopisy

Třetí den na Kypru - Korálová zátoka a Královské hrobky

Třetí den našeho kyperského pobytu vyrážíme na jednu z nejkrásnějších kyperských pláží, a to do Korálové zátoky. Protože nejsme plážoví povaleči, okolo poledního vyrážíme zpátky do hotelu a pak se vracíme na místo zvané Královské hrobky. Králové zde sice nebyli nikdy pohřbeni, ale pompéznost některých hrobek až bere dech. Akorát zde skutečně musí každý mít s sebou něco na pití, jinak skončí jako sušená treska. Nikde ani kapka tekutiny. Určitě je potřeba si vyhradit alespoň půl dne času na návštěvu.

**ČTVRTEK 25. ČERVENCE**

**Korálová zátoka a Královské hrobky**

Ráno obvyklý rituál s mandlovicí, potom snídaně a pak se chystáme do Afroditiny zátoky – Petra tou Romiou. Při balení se však rozhodneme, že tu Afroditu necháme na pátek, kdy je schůzka, a dneska pojedeme do Korálové zátoky. nachystáme si věci a valíme na naši 611 do „Harbor“. Nečekáme dlouho a vystupujeme na autobusovém nádraží v přístavu. Tam jdeme shánět odjezdy na autobus 615 do Coral Bay. Jenomže jsme ubezpečeni místními zřízenkyněmi, že autobus jeden „čerez pjať, desať íli pitnácať minút“. No tak to je fajn, to už je jako v Řecku, kdy pět minut je pro ně nic, čekáme. Skutečně autobus jeden za 5, 10 nebo 15 minut. Sedáme do autobusu a jedeme, a to asi tak půl hodiny. Eva nám řekla, že máme vystoupit druhou zastávku od konce, tak to snad poznáme. Když už autobus odbočuje doleva ke Coral Bay a zastavuje, jacísi Rusi se ptají, jestli už je to Coral Beach. Řidič řekne že ano, a všici se hrnó ven. Květa se jde pro jistotu taky zeptat, a po souhlasném kývnutí vypadneme taky. Kde jsme, to opravdu nevíme, protože všechny zastávky se jmenují stejně nebo nijak, a tak jdeme dolů, tam kam jdou Rusi.
Ujdeme asi kilometr a půl, když vidíme ceduli Coral Bay Beach. Hurá, jsme doma – tedy na pláži, ale je to ještě asi 300 metrů. Domníváme se, že jsme správně, a taky že jo. Jdeme si zabrat tympl ke skalám na krajíček, a pak zde trávíme asi tři hodiny v příjemném prostředí. Po „obědě“ se balíme a jdeme na autobus 615, který staví kousek pod cedulí, a tak si zkusíme zapamatovat, kdeže to máme vystoupit, kdyby se náhodou zadařilo, a my sem jeli ještě jednou.

**CORAL BAY BEACH - Korálová zátoka**

Krásná pláž mezi dvěma mysy která vyniká tropickým ovzduší. Celé léto jsou zde k dispozici lehátka a slunečníky, je zde jemný písek, spousta sportovního vyžití a bezpečné koupání pro rodiny s dětmi. K dispozici je i velice příjemné občerstvení nad pláží oceněné modrou vlajkou. Jsou zde hotely, bary a restaurace, je i k dispozici kemp. Tato pláž je oblíbeným cílem mladých Kypřanů, a to zejména o víkendech. Na severním mysu odkryli archeologové opevněnou achájskou osadu z doby bronzové – Maa Palestro. Dnes lze na tomto místě navštívit Muzeum mykénského osídlení na Kypru.
Z Paphosu přístavu sem jezdí autobus č. 615 a je to konečná stanice této linky, lépe však vystoupit dvě zastávky před konečnou – tam totiž není tolik narváno. Cesta autobusem trvá asi 30 minut.

Po dojezdu na hotel řešíme kulturu těla, umýt hlavu, nachystat pití, dneska jdeme na Královské hrobky. Nejprve se ale zastavíme v Černé růži na oběd. Květa si dává avokádový salát s krevetama, já kyperský, k pití džus a pivo a na závěr opět dostáváme výborný žlutý meloun. Po obědě se vracíme zpět k hotelové zastávce a opět šestsetjedenáctkou valíme do přístavu, kde opět čekáme na naší 615. Když už se blížíme k hrobkám, furt chcu vystupovat, ale Květa mě brzdí, že prý ještě ne. No když ne tak ne, ale ukáže se, že měla pravdu. Vystupujeme u hrobek a jdeme zakoupit vstupenky. U vchodu se míjíme s našima sousedama z hotelu, ale to je Květa zrovna na ministerstvu. Areál hrobek je obrovský, a prohlídka náročná, navíc je hic a návštěvník zde chodí cikcak, protože není ani řádně vyznačená trasa prohlídky a označeny pořádně hrobky. Je to škoda, protože spoustu sil člověk vynaloží na hledání hrobek a jejich možnou identifikaci. Opět zde trávíme více než 3 hodiny a do hotelu dojíždíme až na večeři. Po výborné večeři si jdeme na pokoj na chvilku odpočinou, aby papáníčko pěkně slehlo a pak do ……………. do města ne, na chviličku do betle oddechnout tělu, ale normálně vytuhneme a o půl desáté jdeme gróňat. Jaká to ostuda vytuhnout ještě před půlnocí. Ale skutečně jsme utahaní jako koťata.

Královské hrobky

Královské hrobky se nacházejí v severozápadní nekropoli Paphosu. Nekropoli tvoří fascinující systém jeskyň a skalních hrobů datovaných do helénského a římského období (3. století před naším letopočtem až 3. století našeho letopočtu). Jméno dostaly podle své nádhery a velikosti. Některé z nich patrně patřily Paphoské aristokracii, ale nebyli zde pohřbeni členové královské rodiny. Jsou vysekány ve skále a pocházejí z helénského a raně římského období. Některé z nich napodobují domy s místnostmi - pohřebními komorami - otevřenými do atria se sloupořadím.

Královské hrobky byly objeveny asi 2 kilometry severně od Kato Paphos, na skalnatém místě, odkud je krásná vyhlídka na moře. Byli zde pohřbeni obyvatelé Paphosu v helénistickém a románském období. Objeveno bylo celkem osm hrobů. Ve stěnách hrobů byly vybudovány úkryty, kam se schovávalo tělo zemřelého. Archeologické muzeum v Paphosu vlastní sbírku předmětů z doby neolitické až po 18. století. Sbírka zahrnuje výrobky ze skla, mince, nářadí, keramiku, různé druhy džbánů, figurky psů a sošky. Toto muzeum stojí za návštěvu více než kterékoli jiné v Paphosu.
Královské hrobky – vstupné 1,70 €. Otevřeno je denně od 8:00 do 18:00 (duben, květen). K hrobkám jezdí z přístavu (Harbor station) autobus č. 615. Cesta trvá asi 8 minut a je to pátá stanice. S sebou k hrobkám je potřeba v letních měsících nápoje, protože v areálu není žádný stánek s občerstvením.
Podzemní hrobky králů nikdy nesloužily k pohřbívání členů královské rodiny, ale své jméno získaly pro svůj vzhled a dórské sloupy, které stavby podpírají. Pohřbívali se zde členové vyšších společenských vrstev. V areálu je přístupných osm hrobek, mezi nejpoutavější se řadí hrobka č. 3, 4 a 8. Do podzemních hrobek se schází po kamenných schodech. Některé mají otevřené atrium pod úrovní země a je obklopená dórskými sloupy, některé zdobí nástěnné malby. Těla se ukládala do země nebo do výklenků vybudovaných ve zdi, kterých mohlo být i několik nad sebou.
Architektonický styl řady hrobek, zvláště v severním oddělení, prozrazuje egyptské vlivy. Vychází z podoby ptolemaiovských hrobek v Alexandrii. Jeden ze zdokumentovaných pohřebních obřadů se týká výročí smrti, kdy se u hrobky sešli k pohřební hostině příbuzní zesnulého a ostatní pak zůstali v blízkosti hrobu. Podobný zvyk se v řeckých pravoslavných komunitách dodržuje i dnes.
V průběhu následujících staletí byly hrobky systematicky drancovány. Jedním z notorických vykrádačů byl americký konzul z Larnaky, Luigi Palma de Cesnola, jenž vyplenil mnohé lokality na Kypru včetně Kourionu a královských hrobek v Pafu. Tyto objekty vznikaly v době, kdy na Kypru nebylo království. V době pronásledování je k úkrytu využívali křesťané, později byl na tomto místě kamenolom. Místo má jedinečnou atmosféru, která se nejlépe vychutná ráno.

Materiály, ze kterých bylo čerpáno, byly především průvodce Kypr (IKAR), ORBION, Řecko-autem, informace z NETu, které se nám podařilo vypátrat, úržkovitě z nabídek cestovních kanceláří, různé letáky, brožury, tiskoviny (věšinou jsme je museli překládat), nafocené a přeložené informační tabule z destinací, materiál VTT z hotelu a samozřejmě výklady delegátek.