Kypr - Cestopisy

Sedmý den - jeepem na Akamas

V ponděšlí nás čeká výlet jeepem na poloostrov Akamas. Na počátku výletu se zastavujeme u mořských jeskyní s vrakem lodi EDRO III, potom navštívíme kouzelnou soutěsku Avakas, želví zátoku Lara, opuštěnou vesnici Androlikou, naobědváme se formou typického kyperského meze a pokračujeme do Afroditiných lázní, kde bohyně Afrodita páchala nemravnosti s Adonisem. Zase jeden z krásně prožitých dní na Kypru

**PONDĚLÍ 29. ČERVENCE**

**Výlet jeepama na poloostrov Akamas**

V pondělí ráno po snídani nachystáme batoh, mandlovicu, pití a šup před hotel – jedeme na výlet jeepem na poloostrov Akamas. Vyjdeme před hotel a akorát tam přijíždí jeep Land Rower. Jeepař chodí okolo a čekáme ještě na delegátku, abychom mohli odjet. Sejdeme se včas, a slečna Eva mi nabízí, jestli nechcu sedět vpředu, pokud bych chtěl natáčet. Zkouším to a nabízené místo přijímám. Vyrážíme dle domluvy v 8:30 hodin od hotelu Veronica s mezizastávkou na Coral Bay Beach, kde si Eva udělá pár snímků a pak už k dalšímu hotelu Coral Beach, kde nabíráme poslední účastníky zájezdu. Konečně jsme všici a dobrodružství může začít.

Prvně se zastavujeme v oblasti mořských jeskyní kousek od Paphosu. Eva nám na mapě ukazuje, kudy asi pojedeme a pak nám popisuje přírodní útvary mořských jeskyní a vrak lodi EDRO III. Edro III je obchodní loď 83 metrů dlouhá, s výtlakem 2.517 tun a je zapsána ve Freetown , Sierra Leone. V bouřlivém počasí 8. prosince 2011 najela nákladní loď EDRO III na mělčinu v oblasti mořských jeskyní Paphosu mezi Coral Bay a St George Island. Před ztroskotáním byla loď na cestě z Limassolu na Rhodos, když jí silný vítr a bouře nahnali na skály mezi 4 až 5 hodinou ráno. Při nehodě nebyl nikdo zraněn a 7 členů posádky bylo vyzvednuto do bezpečí policejním vrtulníkem. Kapitán a první inženýr zůstali na palubě, ale podle policejní mluvčí Peyia to nepředstavovalo žádné nebezpečí. Kdyby to bylo nebezpečné, kapitán a jeho inženýr by loď opustili. Jenomže dle mezinárodních zákonů se pobyt na palubě řídí zákony země, ve které je loď registrována, a proto kapitán s prvním inženýrem odmítli opustit palubu. Po několika dnech to však vzdali a vydali se k vyšetřování policejním orgánům Paphosu.

Necháváme vrak vrakem a konečně se prokousáváme do soutěsky Avakas. Jeepař nás zaveze na místo, my vystupujeme a on se vrací na parkoviště. Rozmýšlím se, zda vzít jen kameru, nebo i batůžek, a nakonec beru jen kameru. Já blbec, ve futrálku jsme měl tužky, které budu později potřebovat, ale to si uvědomím až na místě. Jdeme pěšky krásným vyschlým kaňonkem a Eva nám podává výklady k místům, kde se nacházíme. Na první zastávce, resp. asi 30 metrů dále ve směru chůze, se nachází keška, kterou chcu odlovit. A to je právě ono, propisky v jeepu a já sám. V krabce žádné popisovadlo není, a tak to riskuju bez logu. Když dobíhám, skupinu, všímám si, že jedna účastnice má na zavazadle propisky, a tak jí požádám, zda by mi jednu potom zpátky nepůjčila. Pokračujeme ještě dál, začíná téct voda, která je příjemná chladivá a čistá, a tak si chladím nohy - paráda. V jednom místě nám Eva ukazuje pozůstatky britského vodovodu, a tam dfc. končíme. Kaňon sice pokračuje ještě několik kilometrů dál, ale my se vracíme zpátky k jeepu a čeká nás zátoka Lara. Při cestě dolů nás čeká ještě jedno dobrodružství, a to protijedoucí čtyřkolky. Jsme sice na cestě z kopce, ale na druhou stranu taky v místě srázu, takže uhýbat by měli čtyřkolkáři. Couvou, ale ta první dáma je evidentně vyplašená a svůj stroj neovládá, takže je to groteskní, jak se nám snaží uhnout se smrtí v očích. Ale mezi náma – bůhví jak bych vypadal já .
Dojíždíme do zátoky Lara – želví zátoka. Opět dostáváme výklad o želvách, ale ozve se Květa, a že prý nechce být šťoura, ale želva obrovská prý je suchozemská a mořská je kareta kareta. Mně je to vcelku jedno, na talíři by určitě chutnaly stejně, ale nakonec se to vysvětlí až po návratu podle cedule. Z krytého naučného stánku pokračujeme na pláž, k dalšímu stánku, kde jsou v akváriu želví miminka. Odsud už seběhneme na pláž po schodkách a jdeme se podívat na hnízda, která jsou vyznačena drátěnými koši. Na pláži je zákaz používat slunečníků které se zapichují do písku a pak ještě chodit sem v noci. Želvy potřebují klid a pohodu pro kladení vajíček a líhnoucí se želvičky zase pro svůj odchod do moře, odkud se za 30 let zase vrací zpátky. Pak vyjedeme nahoru a zastavujeme se na krátké občerstvení v Lara restaurantu a po kávičce zase dál do hor.

Následuje zastávka v rodišti našeho jeepaře, kde se podíváme do domku jeho rodičů a ochutnáváme domácího melouna a Zivaniu. Ta je dobrá, a tak nejsme jediní, kdo si půllitříček kupuje. Pak přes opuštěnou vesnici Androlikou, kde žijí jen dvě turecké rodiny do vesničky Neo Chorio, na oběd formou kyperského meze. Meze se skládá asi ze 7 chodů a zapíjíme jídlo vodou a vínem. Po obědě se přesunujeme do Afroditiných lázní. Musíme zase pěšky, ale to naprosto nevadí, po cestě rostou karobové stromy, já utrhnu pár lusků, a tak si je dáváme. V Afroditiných lázních je krásně příjemně a spousta vody. Tak tady páchala Afrodita nemravnosti s Adonisem, ani se nedivím v takovém prostředí. Odsud jen na pláž, vykoupat se, osvěžit se v místní restauračce a zase zpátky do Paphosu. Přece jenom je to flák cesty. Po večeři se opět sebereme a jdeme do města. Už ho málem známe nazpaměť, ale vyřešíme alespoň nákup dárečků.

**NÁRODNÍ PARK AKAMAS**

Jedná se o nejdivočejší oblast Kypru s velkolepou rozeklanou scenérií, písečnými zátokami, průzračnou vodou a svahy porostlými hustými jalovcovými a borovými lesy a která je téměř neobydlená. Tento nejzápadnější výběžek ostrova je současně i nejméně přístupnou oblastí. Je neobydlený a snad poslední panenský kus kyperské přírody na západní části poloostrova. Tamní úbočí kopců a mysy jsou posledními kouty na Kypru dosud nedotčené civilizací. Bohatou flóru, která čítá přes 500 druhů včetně mnoha variant orchidejí doplňuje neméně bohatá fauna, rozmanité geologické prvky a kouzelné pobřeží. Legendy a mýty spjaté s tímto s tímto úchvatným krajem z něj činí ráj pěších turistů a milovníků přírody. Poloostrov obdržel jméno po legendárním hrdinovi Akamasovi, Theseově synovi, jež prý na ostrov zavítal při triumfálním návratu z Trojské války a podle legendy zde založil město Akamatis. Dodnes toto město archeologové hledají.
Silnic je zde poskrovnu a tak lze mnohá místa na tomto poloostrově navštívit pouze pěšky. Některé úseky tras tvoři cesty s nezpevněným povrchem, a proto je nejvhodnějším dopravním prostředkem vozidlo s pohonem všech 4 kol. Nejvzdálenější místa poloostrova jsou dostupná pouze jeepy, což je organizováno místními cestovními kancelářemi. Na určitá místa se lze dostat pouze terénním autem nebo pěšky po značených stezkách, které protínají celý poloostrov. Na poloostrově je zákaz volného stanování.
Voda vyhloubila do vápencové horniny poloostrova bezpočet jeskyní a prohlubní, které skýtají útočiště zvířatům. Charakteristickými prvky krajiny poloostrova jsou skály, které vítr a voda vytvarovaly do nejbizarnějších podob. Nejnáročnější úsek Afroditiny stezky vede po divokém pobřeží poloostrova, kde lze objevit nejúchvatnější zátoky a liduprázdné pláže. Pobřeží vévodí strmé útesy padající téměř kolmo do moře, obzvláště v zátoce Chrysochou. Dnes je tato oblast téměř liduprázdná, žijí tady pouze divoká zvířata a stáda koz, avšak nebylo tomu tak vždycky. V dávných dobách se zde rozkládala řecká města a později i římská a byzantská sídla, která kypěla životem. U mysu Drepano lze vidět rozvaliny římského přístavu a byzantské baziliky, v lese Meleti si lze prohlédnout rozvaliny byzantského kostela a hrobky vytesané do skály. V oblasti Agios Konon archeologové odkryli starověkou římskou osadu, která se kdysi rozprostírala na břehu zátoky Tyoni, a která je dnes celá pod vodou. Nejzajímavější je část severní s Afroditinou lázní, vysokými mořskými útesy a opuštěnými planinami.
Jižně, nedaleko, od vesničky Neo Chorio, kde se zachoval kamenný kostel, se nachází soutěska Petratis, která je známá jeskyněmi s netopýry. Jinak lze na poloostrově spatřit spoustu ještěrek a agam, které dosahují až 30 centimetrů. Po poloostrově se potulují stáda volně se pasoucích koz, které značně škodí přírodnímu bohatství této oblasti.
Nejzápadnějším bodem celého poloostrova Akamas a také celého ostrova je mys Arnaoutis, kde je k vidění maják a vrak lodě, která najela na mělčinu. Mys přitahuje potápěče, kteří tady nalézají svislé trhliny, v nichž se ukrývají chobotnice a dále úžasné, do oblouku tvarované skály.

**Stezky v národním parku Akamas**

Stezka Aphrodite Trail – dlouhá 7,5 km. Po cestě lze spatřit zbytky byzantského kláštera Rigena. Stezka vede na vrchol Mouti tis Sotiras 370 metrů n.m. Je třeba počítat s úmorným vedrem horkem a s tím, že vodu lze dobrat jen v Rigenu a Kefalovrysi.

Stezka Adonis Trail - dlouhá 7,5 km. Vede stejně jako Afroditina stezka až k Rigenu, kde se trasy stezek rozdělují.

Stezka Smigiaes Trail - 7,5 km dlouhá - naskytnou se nádherné výhledy na zátoky Hrysohou a Polis.
Stezka Pissouromouttis Trail – 3 km dlouhá - naskytnou se nádherné výhledy na zátoky Hrysohou a Polis.

Stezka Kathikas Trail – dlouhá 2 km. Začíná nedaleko od osady Kathika. Soutěska Avakas – procházka dnem řekou Avgas rozervané soutěsky lemované strmými stěnami rozeklanými vysokými přes 10 metrů trvá přibližně dvě hodiny. Místo je oblíbené horolezci. Všechny stezky jsou pečlivě udržované, značené a doprovázené naučnými cedulemi. Soutěska Avakas při jižním pobřeží poloostrova dává nahlédnout do široké škály subtropické vegetace a patří k chráněným oblastem, kterou lze projít pouze jako organizovaná skupina s průvodcem.

**LARA BAY**

Tato pláž nepatří mezi hojně navštěvované, ale o to je zajímavější. Leží v nepřístupném terénu na úpatí hor prudce se svažujících k moři, asi 23 kilometrů severně od Paphosu, na jehož pobřeží je písčitý pás zátoky chráněné před okolím. K jejímu dosažení je potřeba auto s pohonem na 4 kola, nebo se sem lze dostat pěšky.
Při dosažení pláže je návštěvník odměněn nedotčenou krajinou, strhujícími pohledy a nádherným koupáním. Pokud návštěvníkům přeje štěstí, může zde zahlédnou mnoho zajímavých ukázek místní fauny i flory, jako například Green Turtle a Loggerhead Turtle.
Tento písečný oblouk tvoří dvě nejpůvabnější pláže jihozápadního Kypru. Na jižní straně se táhne téměř 2 kilometry dlouhý pás písku a směrem na sever se rozkládá mělká zátoka s obloukovým útesem s jemným bílým pískem, který mají v oblibě i mořské želvy. Část pláže je chráněným územím, Lara Bay funguje také jako líheň malých želviček karety (obecné i obrovské). Je to jedno z několika málo zbylých hnízdišť karety obrovské a karety obecné ve Středomoří. V období rozmnožování, tj. od června do září, je vstup na tuto pláž zakázán nebo omezen. Zaměstnanci z projektu ochrany želv v Laře však občas organizují noční procházky po pláži, při nichž lze spatřit želvy snažící se vylézt na břeh.
Tyto želvy jsou sice mořští živočichové, ale vejce kladou na souši. Právě kvůli kladení vajec se musí o letních nocích dostat na břeh. Samice kladou najednou okolo stovky vajec, které opak zahrabávají do písku do hloubky asi půl metru. Poté je zaměstnanci ohradí „košíky“, aby k nim nemohli psi, lišky a další dravci. Po sedmi týdnech se vylíhnou mláďata, která okamžitě vyráží k moři. Některé z nich, ty slabší, však zahynou ještě během cesty k moři. Některé z nich jsou odchyceny a umístěny v infocentrech nad pláží do akvárií, kde se některé vzpamatují a jsou vypuštěny po inkubační době do moře. Želvy dosahují dospělosti kolem dvacátého roku života a samice pak kladou vejce na stejné pláži, kde se narodily.

**AFRODITINY LÁZNĚ**

Stezkou parkoviště do kopečka se dojde k Afroditiným lázním – jeskynnímu jezírku ve stínu obrovských fíkovníků. Podle legendy právě tady potkala Afrodita svého milence Adónise, jež se zde zastavil, aby uhasil žízeň. Říká se, že koupel zde navrací mládí, ale koupat se zde již nesmí. Stačí však omýt jakoukoliv část těla a …… Několik kilometrů dál na západ se nachází další úchvatný pramen Fontana Amorosa – Fontána lásky. Kdysi se říkalo, že kdo si dá doušek této studené pramenité vody, zamiloval se do první osoby, kterou potkal. Tak to bych možná opravdu nechtěl, co by kdyby ……

LATCHI

Latchi je městečko s rybářským přístavem, kterým se musí projet při cestě k Afroditiným lázním. Kdysi zde bylo loviště, kde potápěči ze dna moře sbírali mořské houby. Dnes zde kotví výletní čluny, jejichž majitelé nabízí projížďku podél nádherného pobřeží poloostrova Akamas. V latchi je spousta restaurací, kde lze ochutnat výtečná a levná jídla z ryb a darů moře. Městečko má pláže z oblázků a hrubého písku.

POLIS

Toto městečko známé jako Polis Chrysochou (Město Zlaté země) se rozkládá uprostřed rozsáhlých pomerančovníkových sadů na místě někdejšího městského státu Marion kousek od Afroditiných lázní. Polis představuje skvělou základnu k výletům po poloostrově Akamas a do divoké krajiny Tilliria.
V centru městečka se tyčí kostel Agios Andronikos ze 16. století, který byl za nadvlády Osmanů upraven na mešitu. Kostel zdobí půvabné fresky. Polis se řadí k nejatraktivnějším a nejrychleji se rozvíjejícím přímořským střediskům na Kypru. Těší se oblibě jak u nenáročných turistů, tak u rodin s dětmi. Nabízí řadu komplexů s apartmány i několik menších hotelů. Plánuje se do města stavba dálnice, která by protnula pohoří Troodos, ale je to otázka času, práce a spousty peněz. Je zde k dispozici i několik kempů a nádherných pláží, kam se jezdí koupat i z Paphosu. Je to však i otázka cestu a nutno přestupu z autobusu na autobus.

Materiály, ze kterých bylo čerpáno, byly především průvodce Kypr (IKAR), ORBION, Řecko-autem, informace z NETu, které se nám podařilo vypátrat, úržkovitě z nabídek cestovních kanceláří, různé letáky, brožury, tiskoviny (věšinou jsme je museli překládat), nafocené a přeložené informační tabule z destinací, materiál VTT z hotelu a samozřejmě výklady delegátek.