A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Kypr - Cestopisy

Devátý den na Kypru - Kurion. Apollonův Chrám, Kaledonské vodopády

Poslední pobytový den si zajišťujeme vlastní dopravu do oblasti Kourionu, Apollonův chrám, Stadion, a na Kaledonské vodopády. Celý den procestujeme a příjemně unaveni se vracíme na hotel. Byl to výlet, kdy jsme si památky i čas určovali sami a byl to opět jeden z krásných dnů na Kypru. Ale i to krásné jednou skončí a my musíme dom.

**STŘEDA 31. ČERVENCE**

**Kourion, Apollonův chrám, Kaledonské vodopády**

Protože se nám nepodařilo zajistit žádný takový výlet, řešíme poslední den půjčením vozidla, který bude řídit kamarádka, protože jsem odvahu k řízení na druhé straně nenašel.
Ráno máme být nachystáni na devátou hodinu k odjezdu. Kamarádka dojede včas a máme celý poslední den před sebou. Tak prvně najíždíme do Kourionu. Kupujeme vstupné, opět za 1,70 € a najíždíme do areálu. Jdeme k Odeonu, kde se stavíme na bod, na kterém se člověk když promluví slyší dvakrát, pak pokračujeme do Eustoliova domu. Projdeme to všechno a pak pokračujeme po vykopávkách dál. Tady už výletníci nechodí, ti skončí na kraji a pak pryč. My projdeme celé vykopávky, a pak si u Římského soukromého domu utrhneme i nějaký ten Svatojánský chlebíček. Krásné a rozlehlé město byl Kourion, a od některých soukromých domů a baziliky byl nádherný výhled na moře. Krása. Z Kourionu jedeme na Stadion a Apollonův chrám. Protože na Stadion nejde odbočit, pokračujeme nejprve na Apollónův chrám. Platíme zase stejné vstupné a už jsme uvnitř. Opět krásné a rozsáhlé vykopávky, ve kterých strávíme alespoň hodinu. Odsud pokračujeme na Stadion, který jen proběhneme, a pak se vypravíme přes silnici odlovit kešku. Nádherný výhled na Kourionskou zátoku, při kterém odlovuji kešku, která mi dala trošičku zabrat. Mezi skalkama a křovíma hledat kešku, navíc když GPS háže chybu asi 7 metrů. Přesto je odlovena a my se vracíme k autu s tím, že sjedeme dolů do zátoky se vykoupat a najest. Ovšem priorita hladového žaludku zvítězí, a my jdeme prvně na jídlo. Řešíme to salátama a škopkem, Květa si dává vajnisko. Po jídle si chcu dát ještě Mythos, který je v nabídce, ale oni ho nemají, a tak si dávám KEO. Po jídle se jdeme převlíct a šup do vody. Krásně teplá voda, slušné vlny, parádička. Vydržíme u vody a ve vodě asi hodinu, a pak se vypravíme zkusit odlovit další kešku, která je asi 450 metrů od nás. Najíždíme na místo k „Eustolios Beachfront Property“, alespoň tak je to nazvaný podle kešky, nic moc se však o místu nedozvídáme. Navigace mě tahá do oploceného prostoru, ale tam podle pravidel keška být nesmí. Tak furt lozím okolo plotů, hledám všude možně a nic. Vzhledem k tomu, že jsme především na dovolené, nikoli na keškobraní, vzdávám odlov a odjíždíme dál směrem Kaledonské vodopády. O tom, že keška byla dočasně disablovaná se dozvím až při logování.

Po cestě se zastavuje v malé dědince pro nákup pití, Květa nakonec vybíhá taky. Pak už najíždíme směrem k národnímu parku a necháváme auto na parkovišti. Zjišťuji, že keška je zde asi 480 metrů vzdálená, tak se snad konečně zadaří. Nádherná příroda okolo potoka, různé malé vodopádky a my furt pokračujeme nahoru. Jak daleko vodopády jsou a jak vypadají to nevíme. Procházíme krásným údolíčkem až přicházíme k nádhernému vodopádu, ve kterém ječely Rusky, které se cáchaly ve vodě. Chvilku vydržíme, nezbytné focení, a pak se jdu pokusit odlovit kešku. Chyba navigace 12 metrů, nejasný hint, všude kam sáhnu jsou mraky černých hnusných much. Po deseti minutách to vzdávám a vracíme se zpátky k autu, šli jsme především kvůli vodopádům, nikoli kvůli keši. Po cestě potkáváme sajtnu lidí, kterou doprovází zlatý retrívr. Po chvíli nás však míjí chlapík s dotazem, zda jsme nepotkali zlatého retrívra. Ubezpečujeme ho, že byl maximálně spokojený a je asi pět minut před ním. Majitel nám říkal, že pes je přítulný a kamarádský a že mu utekl z parkoviště. Než dojdeme k autu tak si z kohoutku dávám vodu, která má příjemnou chuť a teče z vodopádů. Dobrá a chlazená. Vystupujeme u hotelu a krásný den končí. Jsme spokojeni, byl to velice příjemně strávený čas.

Pak už se chystáme na večeři. Pití poprvé platím keš, pak jdeme vyrovnat cech na recepci a balit na pokoj. Ach jo, krátký to čas na Kypru, to to uteklo ………. Balíme, dopíjíme, co se dá dělat, všechno krásné jednou skončí. Balíme, převažujeme, zbytek necháváme na ráno. Rozhodujeme se, že sbalíme prvně můj kufr na maximální váhu a zbytek se uvidí. Poslední večer, poslední noc.

**KOURION**

Archeologické naleziště starověkého Kourionu se nachází asi 19 kilometrů na západ od Limassolu. Je to pravděpodobně jedno z nejnavštěvovanějších míst na Kypru. Mount Kourion, na kterém se starobylé královské město rozrostlo, zaujímá dominantní postavení na pobřeží, 4 km jihozápadně od obce Episkopi v okrese Lemessos.

Město Kourion prý bylo založeno králem Stesenorem, který vydobyl území nad perským králem Herodem. Od té doby poznalo helénská, románská a křesťanská období, po nichž zůstal nevšedně rozlehlý městský trh, raně křesťanská bazilika, lázně a zejména amfiteátr, jenž ve své době dokázal pojmout 2000 diváků. V divadle se odehrávaly krvavé souboje gladiátorů a k jejich přípravě byla zbudována i tzv. palestra neboli tréninkové cvičiště.
Nejstarší důkazy o osídlení oblasti Kourion se datují do období neolitu (4500 - 3900 př. n.l.), zatímco většina starých pozůstatků v oblasti starého města je spojeny s osídlením, hrobky pochází z pozdní doby bronzové. Podle pověsti Kourion založil Argives ve 13. století př. n.l, během první vlny mykénské expanze a ostatní ho následovali. Pro toho, kdo má rád klid, se doporučuje návštěva tohoto místa časně zrána nebo pozdě odpoledne. Osada Kourion vystavěná na útesech měla strategickou pozici, zejména pro pozorování moře. Ve 13. století před naším letopočtem se město velmi rychle rozvíjelo. Na území se nachází několik historicky důležitých znovuobjevených budov. Křesťanská bazilika postavená v 5. století před naším letopočtem nám dokazuje vliv křesťanství na Kourion. Kourion zničila dvě katastrofální zemětřesení na počátku 4. století.

Římské divadlo

Původně bylo postaveno ve 2. století před naším letopočtem, ale to, co je zachováno dnes, pochází z římského období z 2. a 3. století n.l. Oblé hlediště pojme v současné době okolo 3500 lidí. Z jeviště jsou zachovány pouze základy, ale původně se zvedalo do plné výšky hlediště. Dnes je divadlo, které vyniká jedinečnou polohou s výhledem na moře, využíváno pro kulturní akce.
Ruiny divadla Kourion v blízkosti dnešního města Episkopi jsou velmi dobře zachované a stále můžeme rozeznat bohaté zdobení pestrobarevnými mozaikami. V jeho okolí se dříve nacházely lázně, fontána, dům gladiátorů či chrám, jejichž trosky si můžeme na místě prohlédnout. Samo řecko-římské divadlo upoutá pozornost návštěvníků při prvním pohledu. Prošlo nákladnou rekonstrukcí, proto slouží i dnes k nejrůznějším kulturním příležitostem. Pod širým nebem se zde odehrávají koncerty, divadelní představení i proslulý Mezinárodní festival antického dramatu. Amfiteátr v Kourionu byl bohužel poznamenán i lidskou nenechavostí. Mnoho artefaktů si v 19. století odnesl lovec pokladů Luigi Palma di Cesnola, který zde vykonával službu konzula Spojených států amerických. Převezl je do New Yorku, kde tvořily základ historicky první expozice Metropolitního muzea a kde také většina z nich zůstala.
I když se vám již nepoštěstí spatřit divadlo Kourion v kráse jeho zlatého období, i dnes budete udiveni jeho majestátností.

Annexe of Eustolios

Tato budova, vykopaná cca v roce 1938, byla dle domněnek původně výstavní palác. Jeho nejrannější fáze se datuje do ranního románského období, ale během 3. a 4. století našeho letopočtu byl drasticky změněn. Komplex budov, který vidíme nyní, je výsledkem rozsáhlé přestavby, která probíhala během posledních několika let vlády císaře Theodosia II (408 – 450 našeho letopočtu).
Následoval obvyklý románský sloh se sloupořadím architektury soukromých domů a místnosti mohly být rozděleny do tří sekcí nebo souborů.
První soubor, situovaný kolem vývěsní tabule, je první prostorou, kde se potkávají příchozí při vstupu do komplexu. Toto je severní oblast mající hlavní vstup a nádvoří, kolem kterého jsou chráněny severní a jižní místnost, které byly využívány jako zájmová oblast nebo pro skladování.
Komplex Eustolios se nachází v impozantní poloze na jihovýchodním okraji Kourionu. Rovněž zde najdete soukromou rezidenci Annexe of Eustolios, jejíž vznik je datován na 5. století našeho letopočtu. Podlahy vily jsou ozdobeny překrásnými mozaikami s křesťanskými motivy. Objekt byl sídlem bohatých obyvatel města a pochází z konce 4. století počátku 5. století našeho letopočtu. Skládá se z 30 místností lemující nádvoří se sloupořadím a mozaikovými podlahami. Nápis u vchodu hlásá „ Vejdi a přines štěstí do tohoto domu“.
Nádvoří před budovou vede do vstupní haly, centrální sekce budovy, která je umístěna v mírně vyvýšené úrovni. Tato vstupní hala vede na nádvoří (před budovou) s centrálním atriovým nádvořím, zakončené zahradou, fontánou a bazénem. Kolonáda se sloupovím, která má také mozaikové podlahy, je obklopena nádvořím. Nejvýznamnější dochované mozaikové podlahy se nacházejí kolem nádvoří se sloupořadím, v přijímací sekci a v hlavních účelových místnostech.

Římská Agora

Římská agora, centrum veřejného, sociálního a obchodního života starověkého města, v jejím současném stavu je strukturovaná z počátku 3. století našeho letopočtu s doplňky, které se datují do raně křesťanského období. Byl postaven na zbytcích staršího městského domu, který byl v provozu od konce 4. století do konce helénského období. Agora je obklopena z obou stran sloupovím s mramorovými sloupy.

Zahrnuje velké obdélníkové otevřené nádvoří se sloupořadím, o rozloze 35 x 70 m, dlážděné dokonale otesanými vápencovými deskami. Mramorové kolonády obklopené čtvero sloupovím vedly do různých obchodů a jiných veřejných budov. Plocha byla po zemětřesení v roce 365 našeho letopočtu obstavena ranně křesťanskými soukromými domy a dalšími stavbami.

Areál Římské Agory

Areál o ploše více než 14 000 m2, jehož velkou část tvoří tzv. akropole Kourionu,jež je zvláštním archeologickým nalezištěm, byl vykopán mezi 1975 – 1998 pod záštitou památkového úřadu.
Odkryté archeologické pozůstatky jsou z monumentálních kamenných staveb, vodáren, vápenek a různých jiných menších staveb datujících se hlavně z konce kypersko-klasicistického období do poloviny období středověku.

Trojlodní raně křesťanská bazilika:

Mezi další zajímavosti patří zřícenina raně křesťanské baziliky z 5. století po Kristu, která se vyznačuje tím, že střechu nesly čtyři sloupy. Stejně tak je zajímavý bývalý dům gladiátorů, na jehož podlaze se dochovala mozaika s motivem gladiátorů, kteří bojovali v amfiteátru. Koho historie neosloví, ten si může prohlédnout technické řešení vytápění podlahy v budovách, které sloužily jako lázně.
Biskupská bazilika v Kourionu je jednou z nejdůležitějších ranně křesťanských monumentů na ostrově. Její výstavba se datuje hned po začátku 5. století našeho letopočtu na rozvalinách významných románských budov. Působivou trojlodní baziliku obrátili v trosky Arabi. Původně byla postavena na počátku 5. století našeho letopočtu, prošla architektonickými změnami a vybavena novými mozaikami a chodníky Opus sectile v 6. století. Na západě, byla pokladnice, kde věřící ukládali své dárky a dům biskupa Kourionu
Bazilika Kourion byla postavena na pozůstatcích budov zničených při zemětřesení roku 365 našeho letopočtu. Ačkoli její proporce byly trochu delší, bazilika byla vnitřně podobné architektury s jinými bazilikami z 5. století. Zničené budovy bazilik poskytly veškerý vápenec, žulu a mramor potřebné ke stavbě nové baziliky. V ruinách svatyně byly nalezeny zbytky mozaiky mezi okny. V okolí baziliky bylo nalezeno celkem čtyřicet nápisů, i když většina z nich pouze ve fragmentech. Nejstarší nápis pochází z 3. století před naším letopočtem, za vlády Ptolemaia II Philadelphos. Bazilika byla zničena při zemětřesení v 7. století. Pozůstatky naznačují, že objekt nebyl okamžitě opuštěn, ale byl stále používán až do 8. století
Raně křesťanská bazilika pochází z 5. století (patrně ji nechal postavit první kyperský biskup Zeno, který zastupoval ostrov na koncilu v Efesu v roce 431. Intenzivní vykopávky probíhají od roku 1994 a vědci očekávají, že by mohly potvrdit existenci Kurionu jako dávného umělého přístavu), přičemž se pravděpodobně jednalo o Kourionskou katedrálu – na severní straně se napojuje baptisterium. Achillův dům a Dům gladiátorů rovněž mají nádherné mozaikové podlahy. Románská budova Nymphaeum je věnována vodním nymfám.
Dovnitř se vstupovalo přes monumentální propyleje (monumentálním vchodem). Na severovýchodní straně narazíme na dva žulové sloupy, na nichž je zřetelné, že patří do staré západní románské agory. Jeden z těchto žulových sloupů je umístěn na vytesané základové plastice jistého kněze Dionysiose. Napravo od vstupu je malá kaple, možná pro vybírání peněz při bohoslužbách. Uvnitř byly v prostředním výklenku nalezeny zlomky nástěnné mozaiky představující jednoho z archandělů společně s dvěma dalšími postavami, datující se z 6. století našeho letopočtu, která je nyní vystavována v muzeu v Episkopi. V jednom z rohů ve vstupní hale (v předpokoji), je umístěna vodní nádrž, která byla využívána pro očistné účely před vstupem do posvátného místa.
Z předpokoje je možné vejít dlouhou dlážděnou chodbou vedoucí do severního křídla katechumenu a potom do chrámové předsíně. Katechumen s lavicemi podél severní zdi, je prostor, kde byli nekřesťanští konvertité vyučováni a přiváděni k učení a myšlenkám církve. Během tohoto období nekřesťanští konvertité navštěvovali společné bohoslužby z chrámové předsíně.
Vlastní vstup do baziliky vede skrz troje dveře (tribelon) do chrámové předsíně. Hlavní tělo chrámu zahrnuje tři chrámové lodi (transcepts), tj. hlavní loď chrámu nebo centrální chrámovou loď, severní a jižní chrámovou loď a presbytář (svatořečnický pult) s oltářem. Tři chrámové lodi jsou odděleny od ostatních kolonádou se sloupovím, tj. dvěma řadami 12 mramorových sloupů s mramorovými korintskými hlavicemi. Na vrcholu těchto hlavic byly dřevěné římsové trámy, aby podpíraly vrchní podlaží nad dvěma postranními chrámovými loděmi. Tak zvaná ranně křesťanská dřevem zastřešená bazilika byla pojmenována po tomto typu střechy. Podlahy byly pokryty štěpenými mramorovými taškami (vykládané mramorem).
Chrámová předsíň spojuje hlavní trup chrámu (hlavní loď chrámu) se zbývajícími prostorami, tj. nádvořím, druhou kaplí, která byla, jak je známo, využívána pro přijímání darů, diakonikon, biskupský palác a baptisterium, malou baziliku se svou vlastní chrámovou lodí, chrámovou předsíň a nádvoří. Na jižní straně jižní chrámové lodi je křížová křtitelnice a zpovědnice (místo pro rozhřešení). V malé kapli dlážděné mozaikami byli křtěni konvertité. Tento monument byl zničený během druhého arabského nájezdu kolem 654 našeho letopočtu. Opětovně byl ale během druhé poloviny 7. století nakrátko využíván, a nakonec byl ke konci 7. století nebo začátkem 8. století opuštěn. Oltář byl přemístěn několik kilometrů na severovýchod do malého kostela u Seragie, moderní vesnice Episkopi.

Achilleova vila

Dodnes je zachována pouze část objektu, který se nachází na severozápadním konci Kourionu nedaleko staré Limassol - Paphosské silnice,. Je to římská vila z první poloviny 4. století našeho letopočtu s centrálním dvorem peristyle. Některé pokoje mají zdobené mozaikové podlahy. Nejzajímavější podlaha líčí populární příběh odhalující skutečnou identitu Achillea. Vykopávky naznačují, že se jedná o občanské středisko pro hosty.

Veřejné lázně

Originální podoba severozápadního bloku veřejných lázní Kourionu, datující se k období 50 před naším letopočtem až 100 našeho letopočtu, zahrnuje pozůstatky termálních komor - frigidária (místnost s chladnou teplotou), tepidária (místnost, kde bylo teplo) a caldaria (místnost, kde bylo horko).
Do druhé a třetí fáze tohoto bloku (cca 100 – 365 našeho letopočtu) patří pozůstatky jedno- nebo dvouapsidálních obdélníkových termálních parních lázní s dokončeným fungujícím systémem podlahového vytápění.

Římské nymfeum

Nymfeum Kourionu, posvátné místo zasvěcené nymfám, nižšímu božstvu – ochránkyním pramenů a vody, je obrovská stavba měřící 45 m na délku a 15 m na šířku.
Datuje se do poloviny 1. století našeho letopočtu do roku 365 našeho letopočtu a rozděluje velký komplex veřejných lázní Kourionu do dvou bloků, postavených podél vnějších stran z jejich dvou velkých postranních zdí na severovýchodě a jihozápadě. Současná struktura nymfea sestává ze tří sekcí: jihovýchodní, centrální a severozápadní.
Jihovýchodní sekce vpravo zahrnuje obdélníkovou halu s hlavní apsidou lemovanou dvěma malými, ale zničenými čtvercovými bazény. Ústí do velkého centrálního otevřeného nádvoří skrze monumentální vstup mezi dvěma točitými a vroubkovanými mramorovými sloupy.
Koncem 4. století našeho letopočtu byla centrální sekce, otevřené nádvoří, nahrazena třemi uličkami a chrámovou předsíní s mozaikovou podlahou transformující celou plochu včetně apsidy do ranně křesťanské baziliky.
Severozápadní sekce vlevo nymfea zahrnuje velký čtvercový bazén se třemi zdmi, z nichž severovýchodní a jihozápadní jsou zdobeny čtyřmi výklenky. Třetí apsidální zeď je na severovýchodní straně blokována dřívější stěnou se třemi zaslepenými klenutými vrcholy.

Soukromé domy

Pozůstatky soukromých domů z ranně křesťanského období (od začátku 5. do poloviny 7. století našeho letopočtu). Další pozůstatky z kamenů postavených soukromých domů z pozdního klasicistického a ranně hellénistického období (cca od roku 335 do 315 před naším letopočtem).

Apodyteria

Pozůstatky tří místností apodyteria pro oblékání a vysvlékání, třetí sekce severovýchodního komplexu veřejných lázní (cca 100 – 365 našeho letopočtu), které ústily do velké obdélníkové dvorany se sloupořadím a pečlivě vypracovaným zdobením podlahy, dlážděné velkými mramorovými deskami a vícebarevnými mozaikovými kompozicemi různých geometrických vzorů.
Pozůstatky čtyř místností apodyteria (místnosti pro oblékání a vysvlékání) třetí sekce severozápadního bloku veřejných lázní (cca 200 – 365 našeho letopočtu), přiléhající k sobě navzájem a ústící do velké obdélníkové dvorany, kde jsou uchovány části vícebarevné mozaikové podlahy s dekoracemi různých geometrických motivů. Během období ranného křesťanství (koncem 4. století našeho letopočtu) byly tyto místnosti nahrazeny pekárnami (byly zde umístěny pece na chleba) a třemi dílnami, zatímco velká dvorana byla nahrazena malými soukromým domy.

Šestihranný bazén

Prostorný, šestihranný bazén k plavání o průměru 9,25 m, hluboký 1,50 m, který poskytoval chladnou lázeň (frigidarium), v severovýchodním komplexu veřejných lázní v Kourionu (200 – 365 našeho letopočtu).

Oblázková podlahová mozaika

Část podlahové oblázkové mozaiky z pozdně helénistického období s geometrickou výzdobou velkých protínajících se kruhů a kostkovaným vzorem v hnědé, bílé a černo-šedé barvě.

Pyramidální budova

Části jihovýchodních a severovýchodních zdí velké pyramidální budovy z pozdního klasicistického období (cca 350 – 325 před naším letopočtem), které přestavují nejrannější architektonické pozůstatky, které byly doposud nalezeny ve městě Kourion.

Dům Gladiátorů

Luxusní soukromý dům z druhé poloviny 3. století n.l., nebo eventuálně malé veřejné cvičiště (Palaestra) je umístěn mezi nymfeum a Achillovou vilou domem blízko severozápadního hřebenu kopce, je pojmenován podle tematiky zobrazované na jeho mozaikové podlaze. Má centrální nádvoří s koridory na všech čtyřech stranách a mezi nimiž se rozkládají pokoje. Vedle atria, ve kterém jsou umístěny gladiátorské mozaiky, zahrnuje dům gladiátorů tři chodby (se skrytým sloupovím), malou komnatu, hlavní pokoj se třemi otvory (triforium) a seskupení soukromých lázní připojených k východní straně. Jeho podlahy jsou zdobeny mozaikami znázorňující gladiátory. Mezi nimi naleznete i gladiátory Hellenikose a Margaritise. Byl zničen při zemětřesení ve 4. století našeho letopočtu.

Románský soukromý dům

Budova byla postavena během 1. nebo 2. století našeho letopočtu, byla přestavěna uprostřed 4. století a kompletně zničena při katastrofálním zemětřesení krátce po prostředku 4. století (365 našeho letopočtu).
Obraz života ve městě Kourion v momentě zemětřesení byl zobrazen v ruinách tohoto domu a sbírky nálezů jsou vystaveny místním muzeu v Episkopi.

Episkopi je název místa, kam se přemístili obyvatelé Kourionu spolu s prvním biskupem osady pod nátlakem místních pirátů. Originální amfiteátr byl zničen ve 3. století našeho letopočtu velkým zemětřesením. Později byl opraven. Naskýtá se z něj nádherná vyhlídka na moře. V současnosti se používá pro kulturní akce, jako je jazzový festival, koncerty kyperských skupin apod.

**SVATYNĚ APOLLONA HYLATA - THE SANCTUARY OF APOLLON HYLATIS**

Ve starověku hrála svatyně významnou roli. Kamenné fragmenty a skácené sloupy označují místo, kde v 7. století př. n.l. stál chrám zasvěcený Apollonovi, bohu slunce, který byl na Kypru uctíván i jako Hylates – Bůh lesů. Současné rozvaliny pochází z raného římského období. Svatyně byla využívána až do 4. století n.l., kdy císař Theodosinus Veliký prohlásil křesťanství za státní náboženství a zrušil pohanské kulty. Svatyni obklopovala posvátná zahrada, v níž rostly vavříny, myrta a palmy a žila vysoká zvěř. Když sem poutníci vešli Kourijskou nebo Paphoskou branou, položili u sídla veleknězů dary, které pak byly uloženy do pokladnice. Poté co byla pokladnice naplněna, přemístili kněží dary (tavissae) do nedaleké posvátné studny. Tento úkryt objevili o několik století později archeologové a dnes můžeme tyto starověké předměty obdivovat v Kourijském archeologickém muzeu v Episkopi a Kyperském muzeu v Nikósii.
Nedaleko se rozkládaly lázně a palaestra (tělocvična), obehnaná kolonádou, využívaná k zápasům. V jednom rohu palaestry je k vidění fragment rozměrné hliněné nádoby, v níž byla voda pro atlety. Mezi dalšími budovami areálu jsou i skladiště a společné ubytovny pro poutníky.
Někdejší poutnický hostinec označuje začátek trasy, po které ke svatyni přicházely posvátné průvody. Uprostřed posvátného okrsku stál kdysi nevelký chrám se sloupovou halou zasvěcený Apollonovi. Ze zápisků starověkého geografa Strabona se dozvídáme, že když se oltáře dotkla neoprávněná osoba, hodili ji do moře, aby si Apollona usmířili.Přední strana chrámu se dvěma sloupy, fragmentem zdi a prostorem nad vchodem, prošla částečnou rekonstrukcí.
Devastaci svatyně přispělo zemětřesení, šíření křesťanství a nájezdy Arabů. Zbyly z ní pouze tyto romantické rozvaliny.

Historie uctívání a svatyně kultu Hylates

Svatyně kultu Hylates je zaznamenána v historických pramenech na Kypru jako jedna z nejvýznamnějších svatyní na ostrově. Strabo píše o výběžku na západě města Kourion, odkud byli ti, kdo se dotkli svatého Apollonova oltáře, vhazováni do moře. Na místě bylo nalezeno mnoho zápisů a místo potvrzují historické zdroje.
Nálezy z archeologického výzkumu sestávají hlavně z římských svatyní a signalizují přítomnost pozůstatků začleněných do raně románské struktury, nebo zničených ve stejném období, kdy byla svatyně podrobena intenzivní renovaci. Římané oživili kult rozkvětu v této oblasti od dob starověku dokonce až do doby bronzové, jak ukazují několikeré nálezy červené leštěné keramiky, které byly vyráběny počáteční době bronzové, nalezené blízko kruhového oltáře, a v souladu s významnými legendami o jejích heroických zakladatelích. Kult je architektonicky doložený pouze ze 7. nebo 8. století a v žádném případě nepředstavuje částečné osídlení v určitém období. Toto odloučení svatyně od osady může být jen spojeno se svatyní Apollo Maleatas v Epidauru, nejstarší a nevýznamnější svatyně Apollona v Argolidu. Souvislost s kultem je evidentní v nálezech na kopci svaté Anny obzvláště od známých Templářů. Jeden z těchto důkazů přináší nejrannější nápis odkazující na jméno boha Apollona (4. – 5. století před naším letopočtem).
Pojmenování Apollona jako kultu Hylates je známo z hellenistického období. Zajisté je charakterizován převážně jako přírodní Apollonův kult, který kombinuje původní orientální podobou jeho původu společně s jeho pozdějším vývojem a následným začleněním do řeckého Pantheonu, kde je Apollon uctíván jako bůh léčitel.

Palaestra - tělocvična

Monumentální stavba s propylonem tj. s monumentálním sloupovím, atriem obklopeným sloupořadím (nádvořím) a sériemi čelních místností ze tří stran obklopených sloupořadím. Datuje se do 1. století n.l.

Svatyně a její monumenty

Starobylé období Části areálu a kruhový oltář jsou datovány do období 7. – 8. století před naším letopočtem.

Hellenistické období Ke konci 3. – 4. století před naším letopočtem jsou zaznamenány první pokusy převzetí stavitelského stylu ovlivněného klasicistickou a hellenistickou architekturou. Východní budova s hellenistickým sloupovím a dům pro duchovní, takzvaný Východní komplex, se dochovaly až do dnešního období.

Římské období Nejrozsáhlejší stavební činnost uprostřed střední délky života svatostánků byla pozorována v 1. a 2. století vztyčením chrámu, kruhového monumentu, svaté cesty, jihovýchodní budovy, tělocvičny, severozápadní budovy, pravděpodobně noclehárny a v druhé fázi, po vládě Trajánů, lázně a jižní sloupoví.
Svatostánek byl zničen při velkém zemětřesení uprostřed 4. století našeho letopočtu a byl opuštěn.

Kruhový oltář

Oltář byl zbudován zavezením stavební suti do bláta do zhruba kruhovitého tvaru. Plocha uvnitř a všude kolem oltáře byla vyplněna obrovským množstvím popela a spálených kostí obětovaných ovcí a koz. Poblíž oltáře bylo nalezeno množství malých terakotových obětních nádob, opatřených fragmenty býků s obtočenými hady kolem jejich nohou, malých stříbrných býčků, stejně jako mužských figurín nosících masky býků.
Bylo zde velké množství kyperských archaických hrnčířských dílen, datovaných asi do roku 600 před naším letopočtem, ale jedna zlomkovitá nádoba s červeným leštěným povrchem signalizuje, že byla v tomto místě používána v mnohem dřívější době (2300 – 2200 před naším letopočtem).

**Jižní sloupová hala**

Budova zahrnuje komplex se sloupovím postaveným do tvaru „T“ a pokoji pro hosty, které byly rozestavěné dříve, než císař Traján financoval jejich dokončení začátkem 2. století našeho letopočtu.
Rozvaliny staveb raně hellénistického a románského období (2. století před naším letopočtem – 1. století našeho letopočtu) byly vykopány pod Trajánovou budovou.
Vztyčení monumentální svatyně v Apollonově chrámu je výsledkem vlivu římských císařů a jejich rozsáhlých plánů renovace na Kypru. Během první fáze tohoto plánu, odklepnuté císařem Augustem, byla postavena jednoduchá obdélníková budova se sklepením a vstupní halou bez sloupů, která byla zřejmě nedokončená. Chrám byl zrekonstruován do stupňovitého půdorysu v době císaře Trajána (98 – 117 našeho letopočtu) jako malý čtyřstranný chrám se sloupovými branami se sklepením a vstupní halou v chrámu, a nevlnkovanými vápennými sloupy s hlavicemi nabateanského stylu, známého také jako kypersko-korintský. Současná podoba je výsledkem částečné rekonstrukce z roku 1980.

Lázně

Podle zápisu se postavení komplexu datuje do let 101 – 102 našeho letopočtu. Uspořádání interiéru je typické pro malý veřejný lázeňský komplex s hlavním vchodem vedoucím na nádvoří spojené s místnostmi pro svlékání a místnostmi s různými teplotami podobné frigidáriu (chladno), tepidáriu (mírné teplo), sudatoriu (větší teplo) a caldariu (velké teplo) v prvním podlaží, stejně tak jako praefurnium (vytápěcí systém) a hypocaust (systém podlahového vytápění) dole.

Kruhová chrámová budova

Tato budova obsahuje kruhovitou chodbu s omítnutou stěnou obklopenou silnými nosnými zdmi opírající se o mělké základy. Otevřený základ této stavby obsahuje šest prohlubní vypovídajících o důkazu posvátnosti zahrady související s kultem Hylates, lesním bohem.

**STADION**

Rozkládá se asi 500 metrů východně od Apollonovi svatyně. Římský stadion byl vybudován během vlády Antonia II ve 2. století n.l., je krásně dochovaný, velký a v 7 řadách sedadel dokázal pojmout až 6.000 diváků. Konaly se zde souboje v pětiboji, který zahrnoval běh, skok, hod diskem a oštěpem a zápas.
Od období starověku byly v tomto areálu také provozovány závody vozů a koňské dostihy související s kultem Apollona, což dokazují keramické figurky, nalezené ve svatyni.
Byly zde také nalezeny pozůstatky západní části vodního kanálu, který přiváděl vodu do Kourionu z hojných pramenů v oblasti Zanatzia na jižní straně stadionu.
Atleti soutěžili nazí a sledovat klání mohli pouze muži. Ve 4. století byl stadion, pokládaný za symbol pohanství, uzavřen.

**THE SMALL BASILICA OUTSIDE THE TALLS**

v krátké vzdálenosti na východ od stadionu je umístěna malá trojlodní bazilika s narthex (Narthex = chrámová předsíň, je vstupní prostor u hlavního vchodu do kostela. U raně křesťanských a raně středověkých bazilik může označovat také nádvoří obehnané sloupy) a atriem ambulantory (Ambulantní = místo pro pěší, lat.: ambulare, chodit) je krytou chodbou kolem kláštera. Termín je někdy aplikován na procesí cestě kolem východního konce katedrály nebo velké církve a za vysokým oltářem).
Bazilika byla postavena na konci 5. století našeho letopočtu. Ve středu atria bývala kašna. V architektonických částí baziliky se vápno nahradilo mramorem. Na severní straně baziliky bývala malá kaple. Při ražbě baziliky se našel nápis věnovaný Dimitri a dceři, datovaný do 4 století před naším letopočtem. Tento objev předpokládá, že v této oblasti, nebo někde poblíž, možná existovala svatyně Dimitri a dcery, která se vztahuje k Eleusinianu tajemství.
To nám připomíná místní mýtus Kourionu, podle kterého byly první osadníci města Achájové (původní obyvatelé Řecka a tvůrci Mykénské kultury). Trojlodní bazilika malé Kourion, který se datuje do 5. století našeho letopočtu, se nachází hned vedle stadionu. Bazilika měla narthex a atrium se čtyřmi arkádami na západě. Ve středu atria byla nádrž, která byla zničena a nahrazena středověkou pecí. Chodba a kaple byly na severní straně baziliky.

**THE BEACH OF BASILICA VASILIKI**

se nachází, jak už sám název napovídá na pláži, na „podhůří“ Akropole v Kourionu. Jde o trojlodní baziliku z počátku 6. století našeho letopočtu s Ambulantním atriem.Podlahy jsou zdobené barevnými mozaikami s geometrickými motivy. Během vykopávek se zjistilo, že zde také existovaly nástěnné mozaiky. Poté co byla v 7 století bazilika zničena Arabskými nájezdníky, se bazilika rychle pokryla pískem a pak brzy zapomenuta.Díky tomu byly téměř všechny stavební části, které byly vyrobeny z dovezeného mramoru, zachráněny. Vzhledem ke svému geografickému umístění a orientaci, se spekuluje, že tato bazilika měla nějaký vztah k moři, popřípadě i k přístavu v Kourionu.


**ČTVRTEK 1. SRPNA - cesta dom**

Poslední ráno, poslední vstávání, poslední pohledy. Vstáváme jako obvykle a chystáme se na svou poslední snídani. Je nám tak nějak, ani moc nemám chuť na jídlo. Přece jenom nám tady bylo dobře. Andreas se ptá, jestli poslední snídaně, a jestli jsme z Brna, přitakávám. Po snídani se jdeme dobalit. Vychází nám to na gramy, různě přehazujeme věci, abychom vyšli. Nakonec rozpadnuté ťapky nechávám na pokoji, a nechávám tam i poškrábané sluneční brýle. Před desátou se stěhujeme před hotel. Ach jo. Přijdou tam i naši sousedi se zmrzlinama, a tak si Květa jde taky ještě koupit k bazénovému baru. Já tak nějak nemám chuť. Chvilku po čtvrt na jedenáct přijíždí autobus. Tak přece jenom. Dáváme řidiči kufry a jdeme si nasednout. Poslední pohled na hotel a už míříme směrem Larnaka. Asi za hodinu a půl přijíždíme do Larnaky na letiště a vystupujeme. Už na nás čeká delegátka Eva a dává nám instrukce, na kterou přepážku máme jít k odbavení. V bezcelní zóně ještě nakupujeme pár nějakých drobností, dáváme si na menší svačinu baklavu a kateifi. Kupujeme ještě dvě plechovkový piva a Alláhovo oko pro Tomáše a chystáme se k naší bráně 22. Už bychom se měli chystat k boardingu, ale brána nic a letadlo taky nic. Až konečně přistává, pěkný malovaný. Před náma jakási zmalovaná dáma se furt nakrucuje a pošlapuje (že by se jí chtělo čůrat?) a hlavně vyšiluje, že už se mělo sedět v letadle, že už měla být hotová údržba apod.
Jojo, i takový nervozisti existují, honem někam spěchat a furt v poklusu – typicky české. Konečně, brána otevřená a my se naloďujeme – napalubujeme . Jdeme mezi prvníma, protože jdeme dozadu. Když zaujmeme místa, je tam fakt spousta prostoru. Pak nás ještě upozorňuje steward na piktogramy u dveří, a jak se máme chovat v případě nouze. Ptám se ho, jestli v případě nouze, kdy bude moc hic, si můžu vyvětrat, což mi není dovoleno. Připoutejte se, nekuřte, nepoužívejte elektronické přístroje během startu – letadlo začíná rolovat. Trvá to dlouho, pořád někam jedeme , za chvíli jsme i u moře, že by stačilo spustit z okna skluzy a můžeme se ještě vykoupat v moři. Tak už, motory zahučí, letadlo nabere rychlost a už se odpoutáváme od země. Jsme ve vzduchu, ze stropu se vyklápí obrazovky a my můžeme po celou dobu letu sledovat kde a jak letíme, jaká je teplota a různé další údaje o letu a místě kde se nacházíme. Asi s padesátiminutovým zpožděním přistáváme v Brně, čekáme na otevření letadla a odebíráme se k odbavení. Počkat na kufry, rozloučit se se sousedama a ven s letiště zavolat Tomášovi pro odvoz. Tím definitivně skončila naše stříbrná svatební cesta na Kypr.
Kypr je zajímavá země. Nejenom to, že je rozdělená na Kypr a okupovanou část, ale i příroda a památky. Ceny jsou zde podobné jako na Kosu v roce 2011, a dá se říci i v Řecku rok předem. Že by byla nějaká krize jsme poznali pouze ze zkrachovalých podniků, i když to není žádný přesvědčivý důkaz. Lidi byli příjemní, nikdo nikam nespěchá, bylo to fajn. Příroda různorodá, vyprahlé pustiny, zelený Troodos, části Akamasu, Kaledonský park. Řeky končí v přehradách a dále netečou. Jezdí se vlevo. Díky perfektního zajištění CK VTT se povedla celá dovolená a nebylo na co si stěžovat.

Materiály, ze kterých bylo čerpáno, byly především průvodce Kypr (IKAR), ORBION, Řecko-autem, informace z NETu, které se nám podařilo vypátrat, úržkovitě z nabídek cestovních kanceláří, různé letáky, brožury, tiskoviny (věšinou jsme je museli překládat), nafocené a přeložené informační tabule z destinací, materiál VTT z hotelu a samozřejmě výklady delegátek.

Doplňující video: http://youtu.be/zRd6KpzviVE

další cestopisy
Fotoalba
Komentáře
0
Řadit podle času | Řadit podle vláken vzestupně sestupně

Při vkládání příspěvku do diskuze jako neregistrovaný uživatel budete mít u vašeho příspěvku zobrazenu IP adresu

:-) :-( ;-) :-P :-D :-[ :-\ =-O :-* 8-) :-$ :-! O:-) :'( :-X :-)) :-| <3 <:-) :-S >:) (((H))) @};-- \o/ (((clap))) :-@