Kypr - Cestopisy

Cesta na Kypr a první den v Paphosu

Konečně, po peripetiích, které vznikaly okolo naší dovolené, odlétáme z Brna na Kypr. Čekáme, čím nás Kypr překvapí, co nám ukáže a jaké to vůbec bude, dovolená v červenci v takovém prostředí. Ale to už je na dalších místo-cestopisech.

**Cesta na Kypr a první den v Paphosu**

22. a 23. července 2013

Dovolená v letošním létě závisela na mnoha okolnostech. Původně jsme totiž měli jet do Slovenského Ráje. Jenomže Lucka měla nakonec ve čtvrtek zkoušku, Lukáš pak taky a v neděli měli být už doma, že musí odjíždět na povinnou praxi do Tachova. Takže jsme Slovenský Ráj zrušili, a že ho přesuneme na později. Květa v tom termínu, prvním červencovém týdnu, našla několik zájezdů – Maroko, Turecko, Kypr, já našel Maltu – ale smůla – na všechny zájezdy za supr cenu bylo po jedné letence a sám přece nepojedu, že ….. Takže tento první červencový termín vzdáváme a snažíme se stanovit termín nový, který nám vychází okolo 20. července odlet a nejpozději 2. srpna návrat. Tak uvidíme.

Studujeme různé „Last minuty“, ale pořád je to drahé a nic, co by nám vyhovovalo, se nenachází. Stále doufáme, že se na naší stříbrnou svatební cestu naskytne něco odpovídajícího.
Jeden den mi přijde nabídka od Student Agency. Ale to nevyhovuje, a tak na jejich stránkách zkusím zadat požadavky na dovolenou. Netrvá dlouho a ozývá se jejich agent, domlouváme se a on mi posílá nabídku mejlem. Opět žádná hitparáda, ale druhý den volá znovu. Snaží se mě přesvědčit, že ceny lepší nebudou, a že jak on má zkušenosti Podle hlasu „mladé rybízek“ a bude mě přesvědčovat o zkušenostech. Ještěže jsme na něho nedali. V neděli 14. července mi od Student Agency přichází nabídka do hotelu Veronika v Paphosu. Jenomže odlet z Práglu, beze stravy a cena 16.500,00 korun. Je to sice zajímavé, ale ……… Ale po návratu z chaty zkusím zadat na Zájezdy.cz požadavek na Kypr za rozumnou cenu a ejhle, najednou mi tam vybíhá stejný hotel Veronica na 11 dnů s polopenzí a odletem z Brna za cenu o litr nižší. Chvíli nad tímto zájezdem přemýšlíme, a pak se rozhodneme, že do toho půjdeme. Navíc, když je tam výlet zdarma. Okamžitě volám na agenturu, kde mi dávají potěšující zprávu, že cestovka má on-line rezervaci, takže nebude problém. Zároveň se ale ptám i na ten výlet. Operátorka prý to zjistí, že mám počkat. Asi za 10 minut mi operátorka volá, že rezervační systém vypadl, ale že mi oni ten zájezd budou bukovat a že se mi v pondělí ozvou. Zase další den nejistoty. V pondělí mi volají z agentury, že zájezd máme, že je potřeba podepsat smlouvu a zaplatit zálohu do druhého dne do 10:00 hodin. Všechny požadavky přeposílám Květě mejlem, protože já se do města nedostanu, stejně to bude platit, takže si to vyřídí a já vyjíždím na služebku do Lednice. Tam také dostávám zprávu, že vše je vyřízeno, zaplaceno a že mám čekat cestovní pokyny. Takže fajn, odlétáme na Kypr do Paphosu, a to právě za týden. A ten výlet? – ten se týká listopadového termínu, přesto nám to nevadí.

**BLÍŽÍ SE DEN „D“**

Blíží se den „D“, den odletu na Kypr. V sobotu a neděli začínáme chystat věci na dovolenou. Pro jistotu jsme si raději přikoupili 8 kg nadváhy. V neděli pak ještě valíme na chatu otrhat ovoce, které tam snad ještě zbylo. Pak zpátky dom a dobalovat. V neděli se sbalí alespoň jeden kufr a převáží se s tím, že už zůstane sbalený. Potom v pondělí se to už jen doladí.

**PONDĚLÍ 22. ČERVENCE**

Konečně nastal kýžený a dlouho očekávaný den odletu. Protože odlétáme až odpoledne, jdu zařídit ještě pár věcí. Dát ntb na opravu, vyzvednout knížku, předat auto, vyzvednout od Aleny pár věcí pro Evu do Paphosu. Domlouvám se s Álou, která mě odváží z práce dom, že nás odpoledne odveze na letiště. Doma ještě dobalíme poslední věci, převážíme kufry, převážíme batohy a už se chystáme na odvoz na letiště.
Jdu se ještě osprchovat a pomalu oblékat. Máme ještě čas, když tu náhle, ve 14:00, se ozve zvonek. Su sice napůl oblečený, máme půl hodiny čas a tak mě jímá neblahé tušení, že za dveřma už čeká Ála. No taky že jo, Dooblečení nám trvá ještě pět minut, rozloučíme se se zvěří a potomkama, odnáším kufry do auta a jedeme na letiště. Tam sice máme být až v 15:00 hodin, ale díky tomu, že Ála dojela tak brzo, jsme na letišti už ve 14:30 hodin. Nevadí, jdeme alespoň najít naší cestovku VTT a po převzetí dokumentů popisujeme ještě visačky kufrů. Naše přepážka k odbavení už je otevřená, tak jdeme rovnou na odbavení, nač se furt někde tahat s kuframa.

Přijdeme na naši přepážku, odevzdávám pasy a dávám kufr na pás. Zároveň žádám obsluhu o sedadla AB nebo EF. Borec za přepážkou se nás nejprve ptá kolik máme zavazadel. Odpovím že dvě a on že doufá, že ten druhý kufr je lehčí a má jen 9 kilo. To se mi však nelíbí a začínám se dohadovat, že máme nadváhu, tudíž žádných devět, ale 17 kilo a vytahuju papír o zaplacené nadváze, a že to tam někde musí mít. Naštěstí vedle sedí zkušená pracovnice, která ho upozorní na to, kde je nadváha vyznačena a co s tím. Odbaveno, polepeno, palubní lístky s řadou 9 a místama AB máme v ruce, a tak jdeme do restauračky s tím, že si dám poslední české pivo na delší dobu.
Po dopití piva se odebereme na odbavení k rámům a přesouváme se do bezcelní zóny. Nepípáme ani nebzučíme, procházíme bez problémů bezpečnostním rámem a jdeme si sednout do odletové haly. Ještě si zakoupíme pití na cestu a čekáme.
Na odbavení se mezitím chystají i cestující společnosti Wizz Air kamsi do Holandska či kam. Část cestujících je na ploše, část ještě v čekací hale, když se díváme, že nikdo do letadla nenastupuje a nějak se to zaseklo. Dozvídáme se z rozhlasu, že je jakýsi problém s motory, že musí být provedena motorová zkouška a že to bude ještě asi 20 minut trvat. Tak se to postupně všechno hrne do „našeho“ prostoru, kde máme být postupně odbaveni my. Celkově to trvá asi 55 minut, než Wizz Air se zpožděním odlétá. Mezitím přistává na ploše několikrát letadlo společnosti Austrian Air, ale furt nevidíme žádné lidi. Dochází mi, že se jedná asi o cvičné přistávání, které, jak mi říkal Radek, se na našem letišti nacvičuje.
Wizz Air je ve vzduchu, Austrian Air v nedohlednu a už nás ženou k poslední pasové kontrole. Jsou tu dvě otevřené přepážky, takže každý jdeme k jedné. Já blbec si stoupnu k přepážce, kde vzniknou problémy s pasama asi cestujících se švýcarskými pasy, a tak tam tvrdnu dobrých pět minut, než se vše vyřeší. Ale co, letadlo čeká, letadlo neuletí. Chvilku ještě čekáme v hale a pak šup do letadla. Obsadíme si svá místa a čekáme na odlet našeho Boeingu 737-800 směr Larnaka. Během nástupu dochází k zajímavému paradoxu, a to, že na některá místa jsou vydány dva stejné palubní lístky. Někde udělal někdo na letišti chybu, a to buď v Larnace, nebo v Brně. Stewardi problém ale rychle vyřeší a můžeme jít na odlet.
Letadlo začíná rolovat a připravovat se k odletu. Jsme upozorněni na typ letadla, na to že letíme s mezipřistáním v Ostravě, že v Larnace přistaneme asi načas, že nemáme používat elektronické přístroje, které by mohly rušit přístroje letadla a sluchátka. Toť vše. Jo ještě že nemáme kouřit po celou dobu letu a že letadlo je vybaveno citlivými přístroji na detekci kouře. Čekali jsme, že nám během letu podá někdo informace kdo je kapitán, kde a jak letíme, teploty, že spadnou obrazovky s informacemi – a nic. Tak se pouze dohadujeme, kde asi letíme. Mezipřistání v Ostravě proběhlo v pohodě a konečně směr Larnaka.
Let je pohodový, ale poprvé potřebuji použít toaletu – příště to raději vydržím. Když jsem vlezl dovnitř, tak jsem se prvně málem břinkl do hlavy. Pak se člověk potřebuje otočit, to aby vylezl z kabinky, otočil se venku a zase zpátky. Na tak malém záchodě jsem ještě nikdy nebyl, a co kdybych potřeboval trůnit … Raději nedomýšlet, opouštím mini místnost a po usednutí se už chystáme na přistání.

Asi s pětiminutovým zpožděním přistáváme v Larnace, vystupujeme z letadla a šíleně dlouho jdeme směrem pro zavazadla. Čekáme na naše kufry, které ale přijíždí mezi posledníma. No jasně, mezi prvníma odbaveni, mezi posledníma bereme kufry – přímá úměra. Ale už máme kufry v rukách a jdeme hledat naši cestovku VTT a delegátku Evu. Jenomže na východu jsou pouze tři cestovky a naše nikde. Delegátka z EMA nás však směruje o dvacet metrů dál, kde na nás za přepážkou čeká slečna Eva. Dostáváme obálku a jsme nasměrováni na autobus s číslem 12. Vylezeme tedy z letištní budovy a …………. ta facka. Venku je skoro třicet nad nulou, a to je půlnoc. Tak snad to nějak přežijeme. Kalispéra, zdravíme řidiče a dáváme kufry do zavazadlového prostoru. Chvilku ještě posečkáme venku a pak do klimatizovaného busu. Samozřejmě, že hledám dveře na druhé straně, ale hned se to vyřeší. Pak přijde Eva, dá nám instrukce a my vyjíždíme. Máme před sebou nějakých 90 minut jízdy, při které se neustále mlží čelní sklo a na dálnici je dokonce i mlha. Asi v 01:15 hodin dojíždíme na hotel – vysazují nás jako první – bereme kufry a valíme na recepci. Konečně!
Na recepci vyplňujeme přihlašovací lístky a recepční nám vydává klíče od pokoje číslo 326. Tak šup do výtahu, už je celkem pozdě, a jdeme na pokoj. Na pokoji je hic, tak otvírám dveře na balkon, že vyvětrám, jenomže venku je snad hůř jak v pokoji. Hodím čučku na nastavení teploty klimatizace, a tam je 260C, no nic, srazím to na 18 stupňů, ať se to trošičku ochladí před spaním. Dále vybalujeme a po pěti minutách CVAK a byla tma tmoucí. Co teď? Květa hledá baterku, trochu se upravíme a zpátky na recepci. Recepční nám s úsměvem sdělí, že máme jít na pokoj, že za chvílu dorazí a že to vyřeší. Dorazil a nevyřešil. Nabízí nám tedy, ať si necháme věci v pokoji, jdeme přespat na pokoj 306 a ráno že bude vše v pořádku. Souhlasíme, ale pak se rozhodneme, že se na třistašestku půjdeme jen vykoupat a spát budeme ve svým, proč špinit další povlečení. Takže šup pod sprchu a pak zpátky do pokoje a spát. Ráno moudřejší večera a snad bude líp.

**ÚTERÝ 23. ČERVENCE**

Asi o půl sedmé ráno se ozve cvaknutí a najednou příjemný vzduch se line z klimatizace. Paráda, už nebudeme trpět a bude nám fajn. Chystáme se na snídani a po panáku mandlovice odcházíme dolů do jídelny. Zabereme místo a začneme si chystat jídlo. Snídaně budou dfc. stejné – švédské stoly, takže popis stačí jen u prvního dne. Na stolech je nachystáno několik druhů chleba, pak světlý a tmavý toustový chléb a za rohem jakýsi chléb – imitace českého. V postmixech je jablečný a pomerančový džus, dále je k dispozici káva, káva s mlékem, horké a studené mléko, horká čokoláda, čaj. Syrová zelenina, olivy, někdy i žampiony, teplá volská oka, párečky, pražené plátky slaniny, fazole v tomatě, vařená zelenina, vejce natvrdo. Pak ještě meloun, většinou červený, kompot, ochucený a bílý jogurt, pomeranč. Jinak k dispozici toustovač, různé drezingy, marmelády, med, citron. Jo a 4 druhy zobání pro slepice, dva druhy tvrdého sýra, jeden druh salámu a jeden druh šunky. Takže snídaně pestrá, kde si může každý vybrat. Z první snídaně odcházíme nafutrovaní a zpátky na pokoj. Dovybalíme zbytek a hned se vypravíme na obhlídku okolí hotelu. Po cestě potkáváme naše sousedky z hotelu a dozvídáme se, že jak vypadla klimatizace, tak díky horku nemohly spát a trávily spoustu času na balkoně. No a my měli pootevřené dveře na balkon . Od sousedek se snažíme získat nějaké informace, a tak s nimi dojdeme až na pláž. Chvilku s nimi pokecáme u vody a pak pokračujeme dál. Když dojdeme na hlavní cestu, přicházíme k sympatické hospůdce Gemens Café u Aloe Hotel, kde si dávám místní pivo KEO a Květa 2 deci červeného a necháváme tam 5,6 €. Vracíme se na hotel a nachystáme se k vodě. Okolo poledního se tedy vypravíme na pláž u hotelu Amathus, a po cestě potkáváme velice zajímavý strom. Vyfotíme ho a pak konečně jdeme poprvé okusit kyperské Středozemní moře.

Paráda, voda je teplá a slaná a u vody vydržíme asi do půl třetí. Pak zpátky na hotel, osprchovat a někam něco malého do žaludku. Ještě než jsme odešli do pokoje, objednali jsme si ledničku, kterou jako klienti CK VTT máme za 2,00 € na den. Recepční nám sdělí, že ledničku budeme mít hned funkční - nebyla. Tak při odchodu na pozdnější oběd reklamujeme ledničku na recepci a recepční nám sdělí, že než se vrátíme, bude všechno v ókeju. Odcházíme do restaurace, kde jsme při obchůzce viděli u Restaurace „Černá růže“ na ceduli, že v době od 12:00 do 16:00 hodin mají všechny saláty jen za 5,00 €. Jen taktak to stíháme a zasedáváme v restauraci. Paní šéfová nás ubezpečí, že saláty ještě jsou, a tak si objednávám pivo, Květa krevetový salát a já tuňákový. Těch mořských potvor i tuňáka je tam spousta, chuťově vynikající a když vyzývám k placení, dostaneme ještě výborný žlutý meloun. Platím 12,50 €, nechávám 1,50 € tringelt a jdeme na hotel nachystat se na schůzku s delegátkou Evou. Paní šéfová restaurace se nám div neklaní pomalu až k zemi.

Při schůzce nám slečna Eva dává instrukce co a jak, snažíme se domluvit nějaké výlety po ostrově a dozvídáme se, kde koupit jízdenky, co a kde jezdí, co budeme a nebudeme potřebovat. S jeepama to nevypadá moc růžově, alespoň s tím jedním, který se jede v pátek. Tak si zamlouváme výlet do Troodosu a pak na Akamas. Další je podle zájmu. Schůzka s námi končí a Eva se přesouvá na schůzku s odlétajícími, což se nás naštěstí ještě netýká, my už jen počkáme na večeři a pak fofrem do města a do přístavu.
Večeře byla velice dobrá a po celou dobu pobytu je různorodá a vybere si každý. Po večeři valíme do města, a to pěšky. Není to daleko, tak to zvládáme i v tom hicu. Za půl hodiny přicházíme do pěší zóny a pokračujeme pomalu k místní pevnosti. Obdivujeme krámky a hospůdky po cestě i různé šarlatány a nabídkáře v přístavu. Zkusím odlovit kešku Paphos Castle, ale protože je daleko od hradu a na pláži, odkládám to na druhý či jiný den.

Však teprve začínáme a času je hafo. Dáváme si zmrzlinu, Květa se jde podívat na výstavu lidového umění, což já odmítám a vypravujeme se pomalu zase zpátky na hotel. Však je to zase stejný flák cesty. Prolézáme ale ještě různé forhausy a „tržiště“ a dostáváme se k jednomu kostelu, ke kterému se ještě později vrátíme za dne. Pak už konečně nastává cesta nazpátek. Procházíme jakýmasi živýma ulicema, když tu náhle se dostáváme do ulice s kasinama. Jeden naháněč nám vnucuje vizitku a zve nás na návštěvu, ale my s díky odmítáme. No a my tuto ulici „Pedestrian Road – Barstreet“ nazýváme Ulicí Duchů, a to proto, že skoro 90% provozoven je zavřených, zkrachovalých, na prodej. Jaká škoda, když to fungovalo, mohla to být pěkná živá ulice. Sejdeme na hlavní třídu a pokračujeme pěšky k hotelu. Po zkulturnění se na pokoji, otevíráme flašu červeného c a pak pěkně spinkat. A lednička funguje.

No a jak jsme taky honem psali a posílali pohledy, tak mě namíchlo, že nám prodali známky za 0,48 € a my platili 0,5 €. Říkám si, i tady už taky ošidijó poctivýho českýho turistu. No nic, nalepíme to co nám dali a při večerní šontačce to hodíme do schránky. Po návratu na hotel zjistím, že v pytlíku byly ty zbylé chybějící známky. Pak se od Evy dozvíme, že pohledy nemusí dojít, že ty dolepovací známky jsou dfc. na charitu. Pohledy došly a známky si necháme na příští návštěvu 

**PAPHOS**

Název Paphos sdílí dvojice měst: Pano Paphos – Horní Paphos, u místních známý jako Staré město neboli Ktima a Nea Paphos neboli Kato Paphos – Kato Paphos (Dolní město). V Byzantské éře, kdy musela přímořská sídla čelit nájezdu Arabů, se město přestěhovalo na současné místo na vrcholu kopce. Paphos je příjemné a přátelské město a je jedním z nejkrásnějších letovisek na Kypru. Leží v jižní, tedy řecké části ostrova a uchovává si atmosféru starobylé kyperské kultury. Toto kouzelné městečko nabízí koupání v průzračném moři, písčité pláže, překrásnou přírodu i řadu historických památek. Kromě toho je poseto stylovými tavernami a obchody a oplývá také bohatým nočním životem.V oblasti okolo Paphosu se nachází mnoho důležitých archeologických nalezišť. Ulice Paphosu lemují palmy, pobyt zpříjemňuje osvěžující vánek. Nea Paphos nebo-li Nový Paphos - Dolní (Kato) Paphos byl založen ve 4. století před naším letopočtem. V dalších sedmi stoletích se Nea Paphos stalo důležitým strategickým místem pro Ptolemainovce. Původně bylo město obehnáno hradbami a zabíralo území o rozloze asi 950.000 m2. Později bylo město zničeno velkým zemětřesením. V současnosti na tomto nalezišti stále probíhá objevování historických památek. Komplex budov Agora (forum) a Asklipieion byl vybudován ve 2. století před naším letopočtem a byl nazýván srdcem města. Asklipieion sloužil jako ozdravné centrum.
Dnes představuje moderní město, oblastní středisko obchodu, administrativy a kultury, kdežto v Kato Paphos se nacházejí římské rozvaliny a většina turistických zařízení. Příjemné, přátelské a starobylé městečko Paphos se rozkládá na jihozápadním pobřeží Kypru. Podle pověsti se nedaleko něj vynořila z pěnivých mořských vln bohyně lásky a krásy Afrodita. Mystické místo, kde se tak stalo, se dnes nazývá Petra tou Romiou (Řekova skála) a patří k hojně navštěvovaným atrakcím v okolí Paphosu. Paphos si jako jedno z mála kyperských měst dokázalo zachovat svou původní identitu a nepodlehlo rychlé turistické výstavbě. Celé město je díky velkému počtu památek, které se podařilo dochovat, zapsáno na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
Pano Paphos si nejlépe prohlídneme pěšky. Většina tamních historických budov, vyjma archeologického muzea, je od sebe nepříliš vzdálena. Turistická oblast ve Starém Paphosu prošla důkladnou renovací. Hlavní turistickou tepnou je ulice Makarios – zde je k vidění široká nabídka šperků, oblečení a obuvi. Při procházkách po Starém městě se vyplatí oddechnout v zelené oblasti – jižní části města v blízkosti Akropole. Ve východní části města jsou široké bulváry lemované tradičními veřejnými budovami, školami a knihovnami. Západní část města tvoří bludiště úzkých a křivolakých uliček s tradiční architekturou

Přístav v Paphosu

Přístav v Paphosu pochází z roku 1391. O sto let později byl zničen Benátčany. V nově vybudovaném přístavu je nádherná vyhlídka na moře a okolí.

Paphos Castle

Středověký hrad - pevnost (Pafos Castle) – vstupné 1,70 EUR a otevřeno je denně od 8:00 do 18:00. Pevnost se nachází na konci přístavu. Je to jedna z nejvýraznějších dominant Paphosu. V roce 1935 byl hrad prohlášen kulturní památkou. Ze střechy pevnosti je krásný výhled na přístav a město. Tato jediná budova zbyla po lusignanské pevnosti postavené v roce 1391, zbytek zničili Benátčané o necelých 100 let později.

Panagia Theoskepasti – střežená Bohem

Úžasný kostel, který se tyčí nedaleko Agia Kyriaki na skále je součástí opevnění Kato Paphos. Smyšlený příběh říká, že během nájezdu Arabů obklopil kostelík podivuhodný oblak a ukryl jej před zraky nepřítele.

Agios Theodoros – katedrála svatého Teodora

Agios Theodoros, vybudovaný v roce 1896, je nejstarším kostelem v Ktimě a pro pravoslavnou komunitu je stejně důležitý jako katedrála sv. Jana (Agios Ioannis) v Nikósii. V blízkosti náměstí se tyčí sloup uctívající památku obětí tureckého masakru v roce 1821, který si vyžádal životy mnoha představitelů řeckého duchovenstva včetně pafského biskupa Chrysanthose.

Biskupský palác a byzantské muzeum

Nádherná budova v byzantském stylu slouží jako rezidence pafského biskupa a je zároveň, po kostele Agios Theodoros, nejvýznamnější budovou ve městě. V roce 1910 ji nechal postavit pafský biskup Iaskos. Palác byl později rozšířen za biskupa Chrysostomose – přibyly zde úchvatné arkády a část budovy byla vyhrazena byzantskému muzeu, jež opatruje sbírku ikon včetně nejstarší na ostrově Agia Marina z 9. století a ikonu Panagia Eloussa z 12. století. Ta pochází z kláštera Agios Savras. Jsou zde k vidění církevní knihy, kromě jiných i bibli z roku 1472, a kolekci dokumentů vyhotovených tureckými sultány.

Paphos ZOO a ptačí park

Zoologická zahrada a ptačí park jsou vzdáleny asi 15 kilometrů od Paphosu. Z Paphosu sem jede autobus č. 615, který jede z autobusového nádraží na Coral Bay, kde se přestoupí na autobus č. 616. Ptačí park propojený se ZOO a platí se sem pouze jedno vstupné.

6D kino

6D kino se nachází na ulici Artemidos 23 naproti bývalému mořskému akváriu. Na výběr je ze 13 filmů, které trvají okolo 7 minut. Kino je pro max. 8 osob. V 6D kině jsou kromě 3D obrazu ještě pohyblivá vibrační sedadla, fouká na vás vítr, stříká voda a další.

Materiály, ze kterých bylo čerpáno, byly především průvodce Kypr (IKAR), ORBION, Řecko-autem, informace z NETu, které se nám podařilo vypátrat, úržkovitě z nabídek cestovních kanceláří, různé letáky, brožury, tiskoviny (věšinou jsme je museli překládat), nafocené a přeložené informační tabule z destinací, materiál VTT z hotelu a samozřejmě výklady delegátek.